kumm.ee – Soodsad rehvid ja rehvivahetus

Sportlikud suverehvid

Continental esitles tuleva suve uudist, suverehvid ContiSportContact 5 P. Tegu on tootega neile, kellest masu mööda läinud: saadaval on rehv profiiliindeksiga 25–40, Conti soovitab komplekte, kus Selliste suverehvide väärtuse mõistmiseks tavamaanteedest ei piisa. Seepärast korraldati esitlus võidusõidurajal, Portugali lõunaosas mullu valminud Autodromo Internacional Algarve’il.tagaratastel laiemad, esiteljel kitsamad rehvid. Sihikul on siis eeskätt tagaveolised autod. Neid on väheks jäänud? Ei ole! BMW, Mercedes, Porsche, kui levinumaid marke vaadata, aga mootor on taga ka Maseratil, Lamborghinil ja Ferraril!

Võrdluseks olid võtta Conti varasemad nn superspordid ja uue rehvi väljatöötamise aegsed prototüübid. Et rehvide omadused hästi välja tuleksid, oli katseautode valik lai: Mercedese AMG ja BMW M-mudelid, Maseratid, Porsche 911 Carrera S-id. Ei puudunud ka kitsama ringi eksootika nagu Audi R8 ja Ferrari 430.

Conti filosoofia näeb siis ette selle klassi autodele erinevaid rehve erinevatel sildadel: ees on rõhk juhitavusel ja külgpidamisel, tagarehvi põhiülesanne on pooltuhat ja enam hobujõudu asfaldile üle kanda. Pidurdusvõime parandamiseks on protektoriplokid koormuse all omavahel haakuvad – nii ei saa üksikud plokid pidurdusjõudude toimel paindudes järele anda.
Conti keemikud kiitsid, et uued komponendid rehvisegus aitasid lahendada näiliselt õige vastuseta ülesannet: luua rehv, millel suurepärane haakumisvõime ja ideaalne juhitavus. Esimene eeldab pehmet rehvisegu, viimane omakorda jäika. Mis komponentidega tegu, jäi nende poolt mõistetavalt avamata. Küll reedeti, et üks võti edule oli sportrehvide puhul levinud nailonkarkassi asendamine aramiidkiust karkassiga.
Uut suverehvi on saada mõõtudes 235/40 ZR 18 kuni 325/25 ZR 20 (veidi kitsamat mõõtu on ka 21tollistele velgedele).

Artikli algallikas Tehnikamaailmas
talvine rehvitest, talverehvid, rehvid

Talvine väljakutse

Põhjamaine talv on rehvivalmistajatele raske katsumus. Vahel tähendab talveilm paukuvat pakast ja kuiva teed, vahel nulli ümber kõikuvat temperatuuri ja jäiseks lihvitud teepinda, lisaks veel kõike, mis nende kahe vahele jääb. Talverehv peab kõige sellega hakkama saama, olles seejuures vaikne ja ökonoomne.

Eesmärgiks on imiteerida olukordi, kuhu juht võib halvemal juhul sattuda.

Naastrehvid
Bridgestone Noranza 001
Continental IceContact 2
Gislaved Nord Frost 200
Goodyear Ultragrip Ice Arctic
Hankook Winter I*Pike RS+
Kumho WinterCraft Ice Wi31
Michelin X-Ice North 3
Nokian Hakkapeliitta 8
Pirelli Ice Zero
Toyo Observe G3-Ice
Lamellrehvid
Bridgestone Blizzak WS80
Continental ContiVikingContact 6
Goodyear Ultra Grip Ice 2
Hankook Winter i*cept IZ2
Landsail Winter Lander
Michelin X-Ice XI3
Nankang Ice Activa Ice-1
Nokian Hakkapeliitta R2
Pirelli Ice Zero FR
Sava Eskimo Ice
Yokohama Ice Guard ig50 PlusKesk-Euroopa lamellrehv
Continental TS850

Rehvimõõt: 205/55 R16
Testiauto: Ford Focus

Naast- ja lamellrehvide heade või halbade külgede üle on kirglikult vaieldud sellest ajast saadik, kui esi-mesed naastrehvid millalgi 1960. aastatel turule jõudsid. Nii et kui vaidlus on kestnud aastakümneid ja lahenduseni pole jõutud, siis võib järeldada, et universaalset tõde pole selles küsimuses olemaski.
Selge see, et kui rehvide pidamine on libedal teel parem, siis juhtub õnnetusi vähem. Aga kui palju vähem? Seda on juba raskem uurida. Samuti on selge, et terav metallist asi rehvi ja tee vahel kulutab asfalti rohkem kui lihtsalt kummisegu ning et kuhugi see kulumisel tekkiv tolm ju läheb. Ja tolmu sisse hingamine on tervisele ohtlik. Aga kui palju tolmu ja kui ohtlik?
Kuidas võrrelda avariidest tulenevaid kulusid tänavatolmust põhjustatud tervisekahjustustega ja teede remondiga ning kas raha ongi siinkohal õige mõõdupuu? Mis oleks, kui uute naastumääruste väljamõtlejad peaksid samas lahendama võimatu matemaatilise ülesande, mille mõned muutujad on tundmatud ja osa algandmetestki teadmata?

Omaduste summa

Rehvivõrdluseks katseid valides püütakse eelkõige mõõta turvalisust. Eesmärgiks on imiteerida olukordi, kuhu juht võib halvemal juhul sattuda: hädapidurdused, ootamatust takistusest möödumine, pidamise kadumine oma vea või liiklusolukorra tagajärjel.
Mõõdetakse ja hinnatakse ka teisi omadusi, mis pole tingimata turvalisusega seotud. Juhitavuse lihtsus, mugavus ja ökonoomsus on rehvi puhul samuti olulised, aga nende mõju lõpptulemusele on väiksem kui rehvi pidamine ja sõiduomadused ohuolukorras.
Võrdluse tähtsaim tulemus ja tööriist tulemuste tõlgendamiseks on vana tuttav tabel, kuhu iga katse tulemus on hindena kirja pandud. Omaette lahter on iga valdkonna kaalu jaoks, mis sisuliselt otsustabki lõppjärjestuse.
Libedal jääl vajalikele omadustele on pandud suurem rõhk, sest nii rehvi kui juhi jaoks on jäine tee talvel kõige raskem ja ohtlikum. Ka lumel on pidamine vajalik, nii et samad katsed tehakse jääl ja lumel.

rehvivõrdlus tabel

Kui aga rehvid on projekteeritud just põhjamaise talve jaoks, siis jäävad need asfaldil hätta. Parim võimalik pidamine jääl ja lumel eeldab kummisegu ja konstruktsiooni, mis paratamatult ei anna nii head tulemust sulailmaga. See ülesanne rehvivalmistajate pidevalt muret teebki. Igaüks oskab valmistada rehvi, mis toimib teatud oludes väga hästi, kuid keegi ei suuda valmistada rehvi, mis oleks ideaalne igasugusel teepinnal.
Nii ei peakski valmistaja oskusi hindama rehvi parima omaduse põhjal, vaid uurima seda, kas leidub ka nõrkusi. Rehvi kvaliteeti näitab omaduste summa ja kui ostmiseks läheb, tasuks valida selline toode, mis on igas olukorras hea, isegi kui erilised tippomadused puuduvad.
Valmistaja jaoks on alati tegemist kompromissiga. Näiteks et kui palju võib järele anda märja asfaldi pi-damises ja rehvi kulumiskindluses, kui eesmärgiks on tipptasemel jääpidamine? Kuhugi on tarvis see piir tõmmata.

rehvivõrdlus tabel 2

Rehvivalik

Kõik väljavalitud, nii naast- kui lamellrehvid alustavad TM-i võrdlustestis samalt stardijoonelt, sest samades tingimustes on need liikluses ja enamasti kõrvuti ka poeriiulil. Nagu meil juba kombeks saanud, ostame rehvikomplektid ise rehvipoest või teenindusest – kui aga meid huvitavat rehvi veel saadaval ei ole ja peame valmistajalt tellima, kontrollime hiljem üle, kas poes on ikka samasugused.
Naastrehve katsetades on eriti tähtis hoolitseda ka selle eest, et naastude kõrgus rehvipinnast oleks lubatud tasemel. Naastude paigaldamisel on ebatäpsused paratamatud ja pikemalt välja ulatuvad naastud annaksid jääl tehtavatel katsetel ebaõiglase edumaa.
Naastude hulk rehvis võib olla üsna erinev. Bridgestone, Continental ja Nokian esindavad maksimumi, testitud rehvimõõdu puhul on naastusid lausa 190. Seda on peaaegu kaks korda rohkem kui Michelinil ja Toyol, mida on jääpidamisel ka märgata. Teisest küljest tähendab rohkem naaste küll ka suuremat müra. Ülejäänud rehvidel oli naastude arv 130 ja 170 vahel.
Lamellrehve võtsime katsetada erinevatest hinnaklassidest ja erineva kvaliteediga, kuid siiski selliseid, mis valmistaja arvates peaksid põhjamaisesse talve sobima. Milliseid olusid seejuures talvele omasteks peetakse, selle kohta rehvilt mingeid märke ei leia.
Talverehvide küljel on küll märk, mis näitab, et nende lumepidamist peetakse piisavaks. Katse, mille lä-bimise eest see märk antakse, on paraku nii lihtne, et selle teevad sageli ära ka Kesk-Euroopasse mõeldud la-mellrehvid. Võtsime võrdluseks testida ka ühe sellise, et näha, kuidas saab pakasega hakkama rehv, mille jaoks talv tähendab pigem märga asfalti.
Selliseid meil õnneks müügil eriti ei ole, aga internetist saab tellida ju igasugust kraami ja internetikaubandus ongi iga aastaga kasvamas. Mõni võib sobimatud rehvid ka kogemata tellida, sest väga harva teevad internetipoed vahet põhjamaadesse ja Kesk-Euroopasse mõeldud rehvidel.

rehvitesti kokkuvõte
Testi lõpptulemus oli selge ja isegi kvaliteetmarkide vahel olid üllatavalt suured erinevused. Paremaid tulemusi saanud rehvid saavad tublisti hakkama, aga kehvema punktisaagi kogunuid tuleks vältida. Kas naastud või lamellid, selle peab igaüks ise otsustama, sõltuvalt sellest, millistes tingimustes tal talvel rohkem sõita tuleb. Kesk-Euroopa lamellrehv ei sobi aga mingil juhul.

* Loe originaalartiklit siit

Ära lükka suverehvide ostmist kevadesse.

Rehvide ostmine on tähtis investeering ja selle tegemist ei tasu jätta juhuse hooleks. Tee seda alati perspektiiviga ning läbimõeldult.

Kuigi igati loogiline on osta suverehvid kevadel ja talverehvid sügisel, on aeg-ajalt suverehvidega seda kasulik teha vastupidi. Näiteks kui kevadel alla pandud suverehvid on sügiseks viimase piirini kulunud, siis tasub need enne pimedat vihmaperioodi ära vahetada. Nagu vanarahva tarkus ütleb: “Rege rauta suvel ja vankrit talvel”

Sellise läbimõeldud otsuse kasuks räägib päris mitu olulist argumenti. Näiteks on pimedal ajal ootamatute olukordade tekkimise tõenäosus suurem ja nendele reageerimise aeg pimedas oluliselt pikem. See aga teeb liiklemises tekkivad olukorrad ohtlikumaks ning suurendab turvalisuse tagamisel oluliselt kvaliteetsete rehvide rolli. Uued ja kvaliteetsed suverehvid aitavad liigelda turvaliselt ning vältida võimalike ohuolukordi. Põhjus on lihtne, uuemad rehvid püsivad jahedamates oludes kauem elastsemana ning ei lase tekkida ohtlikul vesiliul. Samuti on sügisel palju soodsaid suverehvi pakkumisi.

 

Mille järgi siis ikkagi valida omale suverehve?

– Võta arvesse auto tehnoandmetesse märgitud rehvimõõte ning neile vastavaid koormus- ja kiirusindekseid. Vale mõõduga rehv võib suurendada müra ning kütusekulu.

-Kui otsustad osta aastaringseks kasutamiseks mõeldud lamellrehvid, siis arvesta sellega, et suveperioodil sõites on rehvimüra suurem ning need kuluvad kiiremini, seega on rehvide eluiga lühem. Omades komplekti suve- ja talverehve on kokkuvõttes rehvide eluiga pikem ning see on rahakotile soodsam.

– Kui tunned end rehvide ostmisel võhikuna, tasub alati nõu küsida või netist teste uurida. Testidest saab hulgaliselt infot sõiduomaduste kohta ning kui valida testis häid punkte saanud rehvid, võib heades sõiduomadustes kindel olla.

– Võrdle e-poes rehvide andmeid, et leida enda jaoks sobivaim lahendus ja hind.

– Olenevalt sõidustiilist ning kilometraažist peavad rehvid üldjuhul vastu 2-4 hooaega. Kui sõidate autoga keskmisest rohkem, tasub osta pisut kallimad rehvid, sest need kuluvad reeglina aeglasemalt. Siinkohal tuleb meeles pidada, et minimaalne seadusega lubatud mustri sügavus on suverehvidel 1,6mm.

– Jälgi rehve ostes tarneaega ning arvesta kehtestatud suve- või talverehvide hooaega

– Tutvu garantiitingimustega ning uuri võimalusi vanade rehvide ära andmiseks litsentseeritud käitlejatele.

Kui sul tekkis küsimusi või vajad abi e-poest sobivate rehvide valikul, siis anna märku, meie kogenud meeskond annab rõõmuga nõu!

Vali turvalised ja soodsad suverehvid!

kumm.ee meeskond